KONTAKT Z NAUCZYCIELEM: konarskaspsieroslawice@gmail.com
Drodzy Uczniowie, w okresie, gdy szkoły są zamknięte z uwagi na zdrowie nas wszystkich, gdy nie możemy spotykać się na lekcjach w szkole, nie zapominajcie o nauce. Możecie ten czas wykorzystać na uzupełnienie zaległości, przygotowanie się do omawiania lektur, na powtórki (tu zwracam się przede wszystkim do Ósmoklasistów , bo egzamin trzeba będzie przecież napisać), na czytanie nie tylko lektur.
Poniżej kilka wskazówek, czym możecie się zająć w wolnym od lekcji w szkole czasie
Pozdrawiam i do zobaczenia!
Język polski
Klasa V
1. Ćwicz codziennie głośne czytanie.
2. Pracuj nad tym, by Twoje pismo było wyraźne, czytelne – codziennie przepisz 5-6 zdań z dowolnego podręcznika, książki, gazety. Zadbaj o poprawność ortograficzną przepisanego tekstu.
3. Przygotuj się do omówienia lektury „Chłopcy w Placu Broni”:
– określ świat przedstawiony:
miejsce (państwo, miasto, główne miejsce akcji, gdzie jeszcze poza głównym miejscem akcji rozgrywają się wydarzenia),
czas akcji (odszukaj w rozdziale czwartym informacje zapisane na pieczątce oraz chorągiewce Związku Kitowców i na ich podstawie określ czas wydarzeń)
bohaterowie
* Pamiętaj, aby swoje odpowiedzi potwierdzić odpowiednimi fragmentami lektury;
– określ w dwóch, trzech zdaniach główny problem powieści;
– zredaguj 12-15 punktowy plan najważniejszych wydarzeń;
– przygotuj się do scharakteryzowania Nemeczka (informacje ogólne, wygląd zewnętrzny, rodzina, na podstawie postępowania Nemeczka nazwij cechy jego charakteru),
– opisz Plac Broni – gdzie się znajdował? co wiemy o jego usytuowaniu?
– czym dla chłopców był Plac Broni? Jaką rolę odgrywał w ich życiu? Jak go traktowali?.
– wykonaj zadanie 41 z podręcznika (pomarańczowego) ze strony 115 (zadanie zapisz na kartce A4; pamiętaj o odpowiedniej kompozycji tekstu, akapitach, poprawności ortograficznej i starannym, czytelnym zapisaniu zadania).
– wykonaj ilustrację do lektury (dowolną techniką, format max A3)
4. W podręczniku niebieskim, od strony 174 przypomniane zostały najważniejsze zasady poprawnej pisowni – sięgnij więc do notatek „Przypomnij sobie” i „Zapamiętaj” zamieszczonych w tej części podręcznika, wykonaj wybrane przez Ciebie ćwiczenia a ich rozwiązania zapisz w osobnym zeszycie lub na kartkach, które włożysz do osobnej teczki.
Klasa VIII
1. „Syzyfowe prace” :
– Nauczyciele gimnazjum w Klerykowie i stosowane przez nich metody nauczania.
– Krótko scharakteryzuj politykę rosyjskich władz oświatowych wobec: języka polskiego, języka rosyjskiego, literatury polskiej, literatury rosyjskiej, historii Polski, historii Rosji.
– Wyjaśnij, w jaki sposób odnoszono się do religii? Jak traktowano ludzi wyznania katolickiego, a jak prawosławnego?
– Wyjaśnij pojęcia: inwigilacja, dezintegracja, wilczy bilet, rusyfikacja.
– Wyjaśnij znaczenie wyrażenia „syzyfowa praca” i odnieś je do powieści S. Żeromskiego.
– Pamiętna lekcja języka polskiego – recytacja „Reduty Ordona” przez Zygiera:
a) zapisz, w formie planu wydarzeń, przebieg lekcji,
b) Zygier w rozmowie z nauczycielem wspomniał o napadzie podchorążych na Belweder nocą 29 listopada. O jakim wydarzeniu historycznym mówił?
c)opisz przeżycia i zachowanie prof. Sztettera, uczniów, Marcina Borowicza w czasie recytacji Zygiera.
d) jak recytacja utworu A. Mickiewicza wpłynęła na uczniów? Z czego zdali sobie sprawę? Co sobie uświadomili?
2. „Kamienie na szaniec”
– Określ świat przedstawiony utworu;
– Wymień głównych bohaterów powieści – podaj ich imiona, pseudonimy, krótko scharakteryzuj; uwzględnij wygląd i osobowość każdego z bohaterów oraz łączące ich więzi;
– Przedstaw środowisko, w którym bohaterowie dorastali: rodzina, szkoła, harcerstwo;
– Jakie plany na przyszłość miała trójka bohaterów?
– Jakie stanowisko wobec klęski wrześniowej zajęli bohaterowie powieści?
– Wyjaśnij, czym były Szare Szeregi, Mały Sabotaż;
– Wyjaśnij pojęcia: sabotaż, dywersja;
– „Warszawa w październiku 1939 roku była miastem grozy”. Opisz wygląd miasta;
– Jakie akcje przeciwko okupantowi podejmowali bohaterowie w ramach akcji sabotażowych? Wymień je i krótko omów;
– Jakie były skutki działań małego sabotażu dla Polaków i dla Niemców?
– Dni powszednie bohaterów – Gdzie się uczyli i co studiowali? Jakie zajęcia zarobkowe podejmowali? Na jakie tematy dyskutowali? Gdzie wybierali się na wycieczki?
– Jakie akcje dywersyjne pod dowództwem Zośki przeprowadzili bohaterowie poza Warszawą?
– Akcja pod Arsenałem – W jakich okolicznościach Rudy został aresztowany? Zapisz w punktach (10-12 pkt.) przebieg akcji pod Arsenałem.
– W dostępnych źródłach poszukaj informacji na temat gatunku literackiego „Kamieni na szaniec”.
* Pamiętaj, aby swoje odpowiedzi potwierdzić odpowiednimi fragmentami lektury;
2. Obejrzyj filmowe adaptacje lektur szkolnych.
C.D.N.
Zadania do lektur opracowano w oparciu o „Zeszyt lekturowy. Język polski 8”, E. Horwath, WSiP, Warszawa 2018.